majčinstvo

MamaMe Trudnoća i porođaj

Majčinstvo nije takmičenje: Kako da se oslobodite toksičnih osećaja?

Ako ste mama ili ćete to uskoro postati, onda ste verovatno već prisustvovali situacijama u kojima se mame porede i “takmiče” ko je bolji u toj ulozi.

U ovom tekstu poklonićemo posebnu pažnju tom sve popularnijem trendu i predstaviti vam stanovišta stručnjaka koji kažu da takav takmičarki duh može imati posledice na mentalno zdravlje mama.

Mnogi ugledni psiholozi saglasni su u tome da sve češće uočavaju ovaj kulturni trend koji utiče na sve mame, a koji se još naziva i ratovi mama. On nastaje kada previše vremena provodimo upoređujući sebe i svoju decu sa drugim mamama i njihovim mališanima, što svakako utiče na našu nesigurnost kao roditelja.

Odakle ta tendencija proizlazi? Ova pojava se najčešće pojavljuje kada istovremeno osećamo ranjivost i sramotu. A životni prelazi, kao što je majčinstvo, mogu da pokrenu ove neželjene emocije, jer se prilagođavamo novom identitetu koji nije uvek kompatibilan sa našim životima pre bebe.

Ako ne volite svaki trenutak majčinstva, ponekad poželite da ste sami ili ste prosto nekad razdražljivi prema svojoj deci, to može uzrokovati pojavu koja se naziva mamina krivica. Nažalost, ovaj osećaj često tumačimo kao dokaz da smo loše majke i da “padamo na testovima” u kojima su drugi uspešniji.

Zbog te sramote, često ćutimo o našim majčinskim borbama. Umesto toga, trebale bismo otvoreno da pričamo o tome i da se poredimo sa drugima, ali u smislu da pronađemo dokaz da nismo jedine mame sa manama na planeti.

Takmičenje među mamama je trka koju na kraju niko ne osvaja i to biste trebali da zapamtite. Ona umanjuje intimnost, umesto da neguje bliskost. Zapravo, istraživanja pokazuju da su previše samokritične mame često veoma udaljene od svoje dece.

Izdvojili smo za vas nekoliko korisnih saveta koji vam mogu pomoći da se oslobodite tog toksičnog takmičarskog duha među mamama:

#1 Poštujte sopstveno iskustvo

Poređenje sa drugima često proizilazi iz potrebe za samopotvrđivanjem. Sledeći put kada se suočite sa nekom nesigurnom situacijom, poštujte svoje sopstveno iskustvo. Umesto da se odmah uporedite sa drugima, uzmite malo vremena za sebe i pokušajte da identifikujete kako se zaista osećate.

Ako je vaše dete imalo neki problem, moguće je da ste se osećali frustrirano ili kao da nemate nikakvu kontrolu. Imajte u vidu da je svako dete jedinstveno i da svaki roditelj ima svoje lične poteškoće. Jednom kada uspete da utvrdite kako određene situacije utiču na vaša osećanja, lako ćete pronaći podršku i ljubav u drugima.

#2 Samo-refleksija

Gotovo svaka mama ima dnevnu “to-do listu”. Usled nedostatka vremena, mnoge mame nisu u mogućnosti da urade sve sa svoje liste, zbog čega se osećaju frustrirano ili smatraju da su druge mame bolje i uspešnije od njih.

U ovim trenucima može biti korisno da razmislite o tome kako biste vi razgovarali sa prijateljicom u sličnim situacijama. Najverovatnije je da je ne biste osuđivali što nije super mama, već biste slušali njene brige i borbe i ponudili joj pomoć.

Kao majke, često sebe kritikujemo zbog najmanjih stvari. Bilo bi dobro da se prema sebi ophodite kao što biste prema drugima i da imate više razumevanja i sluha za svoje probleme. A umanjivanje “maminog srama” automatski će smanjiti i nezdravu potrebu da uvek pobeđujemo u majčinstvu.

#3 Zatražite podršku

Podrška onih koji su u sličnim situacijama može biti od velike koristi za izazove sa kojima se nosimo kao roditelji. Ključ je da pronađete pouzdane prijatelje sa kojima možete pričati o svojim uspesima, ali i padovima i nedoumicama.

Ukoliko u svom najbližem okruženju nemate takve ljude, postoje lokalne grupe za roditelje kao i dobri forumi. Ove grupe najčešće vode psihoterapeuti sa kojima možete dogovoriti i posebne terapije ako se borite sa anksioznošću ili depresijom.

Pronalaženje takvih grupa, koje nude podršku umesto saveta, može biti od velike koristi u smanjivanju nezdravog takmičarskog duha među mamama. U ovakvim grupama žene ne dele savete, niti se upoređuju sa drugima, već svako ima priliku da ispriča svoje lično iskustvo i roditeljsku priču. Kroz takav proces, dobićete potvrdu i podršku da niste sami što je značajnije od bilo čega.

#4 Ograničite konzumiranje društvenih mreža

Majčinstvo u doba društvenih mreža ima svoje prednosti, ali i mane. Naravno, tu je niz korisnih aplikacija koje vam mogu pomoći da merite bebin san ili pratite njihov razvoj. Međutim, društvene mreže poput Facebook-a i Instagram-a, mogu uzrokovati da se osećamo kao da nismo dovoljno dorasli zadatku da budemo majke. Na ovim mrežama previše smo izloženi idealnim trenucima u nečijim životima – poznate ličnosti, predivna putovanja, luksuzna oprema i slično.

Zapamtite da većina ljudi na mrežama objavljuje samo najsjajnije momente iz svog života i da svako od njih u stvarnom životu sigurno ima neke poteškoće. Ovo je naročito opasno u prvim danima nakon porođaja kada vam je potreban ekstremni napor samo da ustanete, istuširate se ili jedete. Gledanje takvih slika zaista može probuditi nesigurnost u vama i nelagodne osećaje. Zato, umesto da kliknete na Instargram aplikaciju, napravite pauzu od društvenih mreža i pošaljite poruku prijateljici ili pustite sebi omiljenu seriju.

Pouzdani saveti, preporuke za bezbedne, inovativne i trendi brendove visokog kvaliteta. Naši čitaoci su moderni, urbani, modno i ekološki osvešćeni roditelji koji prate trendove, prefinjenog ukusa, daju prednost organskim i prirodnijim brendovima visokog kvaliteta i dobrog dizajna.

Leave a Comment