ishrana u trudnoći

MamaMe Trudnoća i porođaj Zdravlje i ishrana

Ishrana u trudnoći: Šta biste trebali da jedete tokom prvog tromesečja?

Svi smo upoznati sa konceptom u trudnoći “ jesti za dvoje” i mnoge žene se raduju tom iskustvu, jer maštaju da bez griže savesti jedu ukusne krofne ili sladoled. Ali ako ste nedavno ostali u drugom stanju ili planirate trudnoću, hajde da popričamo o tome šta je vašem organizmu zaista potrebno kako biste imali zdravu i srećnu trudnoću. Ono što unosite u sebe u prvom tromesečju je veoma važno, kako za vas, tako i za bebu.

Tokom prvih meseci trudnoće, mozak i kičmena moždina vaše bebe počinju da se razvijaju, ali i glavni organi kao što je srce. Dakle, morate im dati odgovarajuće hranljive sastojke i to ne samo putem prenatalnih vitamina. Potrebna vam je i zdrava, dobro uravnotežena ishrana.

U nastavku pročitajte nekoliko bitnih stavki za ishranu tokom prvog tromesečja trudnoće.

Pokušajte da jedete hranljive materije

Ako ste jedna u onih 50% “srećnih” žena koje se susreću sa užasnom jutarnjom mučninom, vaši prenatalni vitamini će vam pomoći da izgurate period u kojem ćete jesti nešto više od belog pirinča. Ali ako se osećate dobro, potrudite se da imate uravnoteženu ishranu proteina, zdravih masti i složenih ugljenih hidrata (kao što su voće, povrće i cela zrna). Osećaćete se bolje i svakako minimizirati neugodne simptome kao što su oticanje, konstipacija i umor, a sebi i svojoj bebi ćete dati dobru osnovu za zdravu i sretnu trudnoću.

Manji, ali češći obroci

Vaše telo ne zahteva dodatne kalorije u ovoj fazi, tako da pravilo “jedenje za dvoje” zapravo ne važi, nego je najbolje da taj jedan obrok podelite na dva, odnosno da jedete više manjih obroka u toku dana i da budete duplo oprezniji šta i kako unosite u sebe. Takve navike vam mogu pomoći u smanjivanju mučnine i umora. Birajte hranu sa bogatim hranljivim sastojcima kako biste uneli u sebe dovoljno vitamina i minerala. Takođe, izbegavajte namirnice koje se tokom trudnoće smatraju nebezbednima, kao što su sirovo meso i riba, meso delikatesa i nepasterizovani sir.

Folna kiselina

Folna kiselina je važan vitamin B, podrška za posteljicu i pomaže u sprečavanju defekata neuralne cevi kod bebe. Doza od 400 mcg folne kiseline, koju je potrebno uzimati kao dopunu ishrane, je dovoljna da se obezbedi potrebna količina i za vas i za bebu. Lišće zelenog povrća je veoma dobar izvor folne kiseline, ali ima je i u semenkama, koštunjavom voću, narandžama, limunu, hlebu, testenini…

Omega-3 masne kiseline

Svakog dana treba da jedete zdrave masti kako biste podržali mozak i neurološki razvoj bebe. DHA (omega-3 masna kiselina dugog lanca) je neophodna za pravilan razvoj mozga i vida deteta, kao i za razvoj njegovih intelektualnih i motoričkih sposobnosti. Masne morske ribe (haringa, losos, skuša, tuna) bogate su DHA, ali je njihov unos ograničen tokom trudnoće. Majčin organizam može da prevede samo male količine DHA iz biljnih ulja kao što je ulje iz semena lana ili ulje uljane repice. Fetus DHA dobija preko placente, a beba preko majčinog mleka, zato je neophodno da trudnice i dojilje obezbede neophodan dnevni unos DHA. Željeni efekat se postiže dnevnim unosom od 200 mg DHA .

Gvožđe

Gvožđe ima mnoge benefite tokom trudnoće, ali je najvažnije za vaše zdravlje u prvom tromesečju. Većina žena započinje trudnoću sa nedostatkom gvožđa, što je često povezano sa lošim imunološkim sistemom kod majke, preuranjenim porođajem i niskom porođajnom težinom za bebu. Pošto će se volumen krvi udvostručiti tokom trudnoće, preporučuje se da povećate unos gvožđa za 12mg, odnosno ukupno 27-30 mg dnevno.

Cink

Iako o tome ne pričamo mnogo, cink je esencijalni mineral za podelu i rast ćelija i za proizvodnju DNK. Potrebno vam je samo oko 11mg dnevno i vaši prenatalni vitamini bi trebali da vam obezbede tu količinu, ali razgovarajte sa svojim lekarom ako niste sigurni da li unosite dovoljno.

Vitamini A i D

Vitamin A se najčešće nalazi u mleku i jajima, kao i u narandžastom, zelenom i žutom voću i povrću. Pomaže u razvoju glavnih organa i telesnih sistema tokom embrionalne faze. Vitamin D pomaže kod razvoja jakih kostiju, kao i kod zdrave ćelijske podele i imunološke funkcije kod bebe. Oba vitamina su rastvorljiva u mastima, što znači da telo skladišti ono što nije iskorišćeno, tako da može izvući iz rezervi kada je to potrebno. Ako mama ne uzima dovoljno ovih vitamina, telo će izvući iz svojih rezervi kako bi beba dobila ono što joj je potrebno za razvoj.

Pročitajte i… SVE ŠTO TREBA DA ZNATE O PRVOM TROMESEČJU TRUDNOĆE

Pouzdani saveti, preporuke za bezbedne, inovativne i trendi brendove visokog kvaliteta. Naši čitaoci su moderni, urbani, modno i ekološki osvešćeni roditelji koji prate trendove, prefinjenog ukusa, daju prednost organskim i prirodnijim brendovima visokog kvaliteta i dobrog dizajna.

Leave a Comment